רוח מזרחית רעה – "שתי גדות לירדן" הגרסה הבדואית

רוח מזרחית רעה – "שתי גדות לירדן" הגרסה הבדואית
עוד סימני דאגה מהשכנה ממזרח, לצד אלו שכבר קיימים. ירדן חוששת מאוד מעליית האחים המוסלמים והחמאס באיו"ש ובמזרח ירושלים בעיקר וסגרה את משרדי החמאס ב-1999 ובו בזמן ירדן חוששת גם מהרוב הפלסטיני בשטחה, אוכלוסייה ובה פליטים רבים, בסיס שעלול לזעזע את כיסאו של המלך ולקדם את רעיון המולדת החליפית. כעת, דווקא בממסד ה השבטי הבדואי גוברים קולות התמיכה בחמאס ובעניין הפלסטיני, גם בשבטים מצפון וסודקים סדק נוסף ביחסי המלך עם השבטים.

שיח קיצוני הולך ומתפתח גם בממסד השבטי בירדן ובמרכזו הצורך לשחרר את פלסטין, תמיכה באסלאם הקיצוני וחידוש היחסים עם חמאס והוא מתקיים לפי שעה מתחת לפני השטח. אבל החשש הירדני מעליית "האחים המוסלמים" במזרח ירושלים והדיפת הואקף, כבר נודד מזרחה ומדאיג גורמי ממשל ירדנים. נראה שהפגנות המחאה בירדן, גילויי השנאה לישראל בשנים האחרונות בקרב חוגים אסלאמיים קיצוניים והמתיחות מול ישראל, עולים כעת מדרגה.

שיח' טראד פאיז, ראש שבט בני צח'ר הגדול והחשוב בירדן, מי שעורר סערה בישראל כאשר ביקר באחרונה בנגב והשמיע דברים קשים וקריאות קיצוניות במיוחד, קורא לממשל הירדני לפתוח את משרדי החמאס בעמאן, שנסגרו בשנת 1999. "על הממשלה להגיב לדרישות השבטים והחמולות הירדניות שדורשים לשקם את היחסים עם תנועת ההתנגדות האסלאמית חמאס", אמר השיח' הירדני. בכך מעניק פאיז רוח גבית למאמציה של חמאס לפתוח מחדש את משרדיה בירדן, מאמץ שהתגבר עם ביקורו המתוקשר של ח'אלד משעל, לשעבר ראש הלשכה המדינית של חמאס בירדן באחרונה. אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, התקשר לפאיז כדי להודות לו על הסולידאריות עם החמאס ועם הפלסטינים ועל קריאתו לירדן לפתוח את משרדי הארגון. את הדברים אמר פאיז במסגרת פסטיבל "אל קודס" שארגנה "חזית העבודה האסלאמית", אחת המפלגות הגדולות בירדן, המזוהה עם האחים המוסלמים. "פלסטין היא ירדן וירדן היא פלסטין", אמר פאיז, "אם נזניח את פלסטין הרי שאנחנו מזניחים את האסלאם", חזר ואמר והוסיף "ירושלים היא אחת, שלמה, ערבית ואסלאמית, אין מזרח ירושלים, או מערב ירושלים, יש ירושלים שהיא הבירה הנצחית של העם הפלסטיני". פאיז הביע תמיכה גם ב"גוב האריות" ובקבוצות החמושות ואמר שהן עומדות בלב הרחוב הירדני והוסיף "שחרור פלסטין מתחיל ממזרח לנהר שכן תהליך ההתנגדות ושחרור האדמות הפלסטיניות שנגזלו יתחיל מאזורי עבר הירדן ועל ידי השבטים הירדניים". הצהרותיו של פאיז הולכות וצוברות פופולריות רבה מאוד ברחוב הירדני. פאיז יוצא בגלוי נגד התיאום הביטחוני בין ישראל לרשות הפלסטינית, ממש כמו חמאס, מביע תמיכה גלויה ב"התנגדות הפלסטינית מעזה ומשטחי הגדה" ויוצא גם נגד הסכמי אוסלו, בהם הוא רואה "קונספירציה נגד העם הפלסטיני". תומכיו וחסידיו בירדן אף חוזרים על דברים שהוא אומר בגנות הסכמי "סייקס פיקו". תמיכתו של פאיז בחמאס איננה גולת הכותרת של פעילותו הקיצונית. באוגוסט האחרון מנעה השרה איילת שקד את כניסתו לישראל לאחר מופע הקיצוניות שערך בנגב. פאיז הגיב על כך ואמר "לכבוד הוא לי להיות מנוע על ידי השלטונות הישראלים כמו אחיי הפלסטינים...אנחנו הירדנים מחויבים לפלסטינים ולפלסטין", חזר ואמר. פאיז עצמו תובע כעת מהממשלה הירדנית להיענות לשבטים ולראשיהם, שתובעים לשקם את היחסים עם חמאס. פרשנים ירדנים סבורים כי מדובר בשינוי משמעותי שכן השבטים הירדנים לא היו עד כה מעורבים בעניינים המדיניים ובעיקר אלו, הקשורים ליחסים עם הפלסטינים ועם "ההתנגדות הפלסטינית". עוד טרם ביקורו של ח'אלד משעל בממלכה החלו אישי ציבור בירדן לדרוש מהממשלה לחדש את היחסים עם החמאס ולאפשר את פתיחת משרדיה, כבעבר. גורמים בירדן טוענים כי גם ראשי שבטים שותפים לדרישה זו מהשלטונות. אישים ומפלגות ירדניות טוענים מול הממשלה כי יש להכיר בחמאס "בהיותה חוד החנית של פרויקט ההתנגדות, והקשר איתה הוא צורך אסטרטגי חשוב". עלי סאלח אלאמרותי, איש ציבור, הדגיש מצדו את חשיבות הקשר והאינטרסים הלאומיים שנובעים מכך שחמאס "הוכיחה את עצמה כסכר בלתי חדיר בהגנה על המטרה הפלסטינית". ראש מפלגת הבעת' הירדנית, פואד דאבור, הביע את תמיכתו ואת עמידתו לצד הנהגת חמאס ועז אלדין אלקסאם ובדיע אלריפעי, חבר מועצת השורא של האחים המוסלמים בירדן, אמר "חמאס היא תנועה גדולה שמתנגדת לעימות האויב, ובירדן אנו תמימי דעים בעניין זה.
בירדן אומרים כי פאיז מצליח לחבר בין הזרמים המפלגתיים והעממיים המתנגדים לישראל לעמדות השבטיות והחמולתיות ברחוב הירדני ומעריכים " נראה כי חלקה של ההתנגדות הפלסטינית במצפונם של השבטים והחמולות הירדניות נמצא בעלייה מתמשכת מאז "שומר החומות" העקבות הסולידריות עם מסגד אל אקצא'.
פאיז סוחף המונים בעמדותיו ובנאומיו בעיקר בעניין הפלסטיני. אין מדובר באדם שולי אלא באחד מאנשי הציבור הבולטים ביותר כיום ברחוב הירדני. בעבר היה חבר בסנט הירדני, שימש כשגריר ירדן בקטר,במצרים ובלבנון ונשא בתפקידים רשמיים וגם שימש יועץ לתקשורת לראשי השלטון הירדני.

בירדן הוא מזוהה עם "חזית עבודה האסלאמית" (שבנו מנהל אותה) ועם חברי הפרלמנט הפרו אסלאמיים, המזוהים עם "האחים המוסלמים". פאיז אירח פעמים רבות את שיח' עכרמה צברי ממזרח ירושלים, ראש המועצה המוסלמית העליונה ונראה פעמים רבות בחברתם של ראיד צלאח וכמאל ח'טיב, ראשי הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית.

השיח' הכריזמטי נחשב לסמכות משמעותית עבור חברי הפרלמנט הירדני הפרו אסלאמיים ולחוגי "האחים המוסלמים". פאיז הוא ראש שבט בני צח'ר, שבט גדול מאוד בירדן ונחשב לאחד מבכירי אנשי "המשפט השבטי". ככזה הוא מקובל מאוד בכל מדינות ערב, מה שהביא אותו לבקר גם בחברון ביולי האחרון, כדי לנסות ולהשכין שלום ("סולחה") בין החמולות היריבות, ג'עברי ועויוי. מחברון, באישור ישראלי, המשיך פאיז לנגב בלוויית מושל חברון מטעם הרש"פ. בגשר הירדן קיבל את פניו מושל יריחו הפלסטיני... ביקורו של פאיז בנגב ובחברון במשך שבועיים. עשרות ההצהרות והראיונות שניתנו שם, מצביעים על הקשר שבין תושבי הנגב לראשי השבטים הבדואים בירדן, שרואים את עצמם כ"גשר בין הנגב לדרום הר חברון ולירדן". "מדובר בגשר גיאוגרפי אך יותר מכך, בגשר חמולתי", אומר לנו מומחה פלסטיני בעניין הזה. ממילא הצהיר האורחים בנגב כי מטרת הביקור ביולי הייתה "להדגיש את הקשר שבין הנגב לפלסטין ולירדן". הביקור לא היה הביטוי היחיד החדש בתקופה האחרונה לקשר שהולך ונרקם מחדש בין האזורים השונים: כבר בתחילת השנה, כאשר השיקה חמאס בעזה את ה"וועדה לתמיכה בערביי הפנים" (ישראל) וארגנה את אירועי "יום האדמה", קמה מייד מקבילתה בנגב וזכתה לתמיכה של ראשי הציבור הבדואי ומפלגות ערביות שונות. האירוע המתוקשר בנגב נחשב על ידי גורמים שונים גם לתגובה טבעית למדיניותם השנויה במחלוקת של מנצור עבאס ושל התנועה האסלאמית הדרומית. גורמים ברע"מ אמרו לנו כי התמיכה הגדולה לה זכה פאיז כאשר ביקר בנגב הגיעה בעיקר מאנשי הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית וגם היא מעידה על הרצון של הפלג הצפוני להבטיח שהפלג הדרומי לא יוסיף להתבסס בנגב. ביטוי נוסף לכך מצאנו כאשר ביקר שיח' ראאד צלאח בנגב, במסגרת פעילותו להקמת "הועדות להפצת השלום". אחד מראשי המשפחות הבדואיות שאירח את צלאח אמר לו" אנחנו מברכים אותך בהיותך אדם מכובד אבל לא נכבד אנשים שאינם מכובדים" רמז לכיוונו של מנצור עבאס. בירדן גובר החשש מפני תוצאות הבחירות בישראל ומפני כניסתו של איתמר בן גביר לתפקיד השר לביטחון פנים, מי שבין השאר יהיה אחראי גם על גזרת מזרח ירושלים הרגיש ובעיני הירדנים עלול לאפשר תפילת יהודים רחבת הר הבית. הרוח הרעה נושבת בירדן כבר מאז משבר המגנומטרים בשנת 2016 ועבור דרך פציחת שער הרחמים לתפילה וכמובן עם "שומר החומות". מבצע "שומר החומות" והאירועים שהתלוו אליו במזרח ירושלים ובערים המעורבות, הביאו לגל של אהדה רבה מאוד לחמאס, לא רק במזרח ירושלים אלא גם בקרב ציבורים פרו אסלאמיים בירדן, שגם הם ראו בחמאס את "מגן ירושלים". פאיז אמר באחרונה "לאחר קרב שומר החומות ("חרב ירושלים"), שהובילה חמאס, היה על השליטים הערבים לכבד אותה בתור "המגן הראשון של כבוד האומה הערבית והאסלאמית". בינתיים ובמקביל, נשמעים בירדן קולות, שמתלוננים על כך שהשלטונות "מאבדים חברים בישראל, כאלו שיכולים להיות שותפים לכל מהלך עתידי" וגובר החשש לגורלו של ה"סטטוס קוו ההיסטורי". הדבר מוצא ביטוי בין השאר, גם בהקצנה במגמות ברחוב הירדן ובהלכי הרוח שפאיז הוא אחד הביטויים הבולטים שבהם. לפי שעה, רוח זו נושבת בעיקר בחוגים אסלאמיים וברחוב הירדני ולא בממשל, אלא שבירדן חוששים כי השינוי המשמעותי ביותר נובע מכך שגם ראשי השבטים בממלכה, עמוד השדרה של הלגיטימציה של השלטון ההאשמי, מביעים עמדות אוהדות כלפי "האחים המוסלמים". פרשן ירדני טוען כי פאיז מציע לרחוב הירדני "מילון חדש הקשור לנושא הפלסטיני ומציב אותו מתחת למטרייה של חמאס ותחת התמיכה בירושלים וב"גוב האריות". סופרים ופרשנים ירדנים אומרים כי התמיכה בשיח' טראד פאיז היא בבחינת "הסלמה לשונית" ועדיין איננה פיזית, אך רבים מסכימים כי "האחים המוסלמים" הולכים ומתחזקים בירדן, גם כתוצאה מהאירועים האחרונים במזרח ירושלים ובשטחי הרשות הפלסטינית ורצועת עזה.
אחת הנקודות המעניינות ביותר העולות מתוך הדברים והמאמרים שכותבים גורמים פרו אסלאמיים בירדן, גם סביב ביקורו של פאיז ועמדותיו, היא הצורך למחוק את הסכמי "סיקס פיקו".
לאחר שחלקים גדולים בעראק ובסוריה מחקו למעשה את גבולות "סיקס פיקו", תחת המדינה האסלאמית, קוראים כיום גורמים אסלאמיים בירדן למחוק את המפה שהביאה לחלוקת המזרח התיכון בין המעצמות.

יתכן מאוד שבישראל לא הבינו עד תום את המשמעות העמוקה של אירועי "שומר החומות" לא רק על הזירה הפלסטינית, אלא גם על הלכי הרוח בירדן. על העיוורון הישראלי תעיד העובדה שפאיז קיבל אישור ממערכת תיאום הפעולות בשטחים, לבקר בחברון ובנגב, בלוויית בכירי הרשות הפלסטינית.

ובנגב, כפי שכבר אמרנו בעבר, ממילא מעדיפים ראשי הציבור את המשפט השבטי, על פני זה הישראלי וזהו הבסיס לביקורו של איש המשפט השבטי הירדני, בעל העמדות הקיצוניות. בירדן נשמעות נערכות, לפיהן התפתחויות בירדן הם תוצאת הדרתם של "האחים המוסלמים" בידי השלטונות הירדנים מזה עשרות שנים, לצד הצטברות איבה לישראל ובעיקר בעקבות האירועים הקשים בירושלים, אירועים שהחלו ב"אינתיפאדת הסכינים", עבור דרך "משבר המגנומטרים" ואירועי פתיחת "באב אל רחמה" ו"שומר החומות".
בירדן יש הסבורים שמדובר במאמץ משמעותי, בו מנסים "האחים המוסלמים" להתחבר לכוחות השבטיים ולגייס אותם גם למאבק הפלסטיני בישראל, תוך כדי ניצול סוגיות מזרח ירושלים והתסיסה של הבדואים בנגב.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

בין איראן לסעודיה - ראיון עם פרשן סעודי

סונדוס אל ח'ות – המועמדת הערבייה הראשונה למועצת עיריית ירושלים

מי אתה, צאלח עארורי?